Kompetencje RM

wtorek, 21 września 2010 07:02 Tomasz Chmielewski
Drukuj

Zadania i kompetencje Rady Miejskiej

Do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy:

  1. uchwalanie statutu gminy;
  2. ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności;
  3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy - na wniosek wójta;
  4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu;
  5. uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
  6. uchwalanie programów gospodarczych;
  7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki;
  8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach;
  9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
    1. określania zasad nabycia, zbycia i obciążenia nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż trzy lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy;
    2. emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta;
    3. zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów;
    4. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym;
    5. zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy;
    6. tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich;
    7. określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta;
    8. tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek;
    9. ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym;
  10. określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania;
  11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a;
  12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku;
  13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych;
  14. podejmowanie uchwał w sprawach: herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników;
  15. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy;
  16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów;
  17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.

    Rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy; w tym celu powołuje komisję rewizyjną.